Förbättringsarbete som gett tryggare patienter
2023-10-11Resultatet hon fick var en ökad trygghet hos patienterna och en större arbetsglädje för henne själv. Det var som en del av sin utbildning i Astma, allergi och KOL på Karolinska institutet som sjuksköterskan Eva-Marie Frosthagen bestämde sig för att genomföra ett förbättringsarbete på sin avdelning. Ett arbete hon sedan kunde följa upp på Luftvägsregistret.
– Jag har tyckt att det varit mycket roligt att följa statistiken i Luftvägsregistret på min mottagning. Även intressant att jämföra med andra mottagningar i Skåne. Det var peppande att försöka bli bättre och bättre och försöka nå upp till målnivån när det gäller behandlingsplaner, säger Eva-Marie.
Tryggare patienter
I Eva-Maries skriftliga behandlingsplaner för astma och KOL-patienter ingår, utöver det grundläggande kring medicineringen, även vid behov instruktioner för inhalationsteknik, något Eva-Marie upptäckt är av stor vikt för att skapa en trygghet hos patienten.
– Även om jag visat tydligt kan patienterna glömma hur de skulle göra. Det har inspirerat mig att fortsätta när jag sett att det ger tryggare patienter och jag tror att behandlingen följs på ett bättre sätt, säger Eva-Marie Frosthagen
En ögonöppnare
Eva-Marie berättar att förbättringsarbetet har varit en ögonöppnare vad gäller fördelarna med att arbeta med kommunikation, information och att skapa delaktighet kring patientens behandling.
– För mig har det inneburit en stor förändring, som jag nu inte skulle vilja vara utan. Det ingår i mitt jobb som astma- och KOL-sjuksköterska att hjälpa patienterna på bästa sätt. För mig har det blivit naturligt att det är så jag knyter ihop besöket, att vi gör planen tillsammans och sedan dubbelkollar tillsammans. Det är roligare att jobba så, säger Eva-Marie Frosthagen.
Bra med en tydlig plan
Eftersom astma- och KOL-patienter oftast inte har återbesök förrän ungefär ett år senare har det ännu inte gått att fastställa något medicinskt resultat av studien, men det Eva-Marie genast kunnat upptäcka är en ökad trygghet hos patienterna.
– Det är tydligt att patienterna känner en ökad trygghet. Det är också bra för mig själv när jag ringer för att följa upp, att kunna följa behandlingsplanen. De som har språksvårigheter känns det extra viktigt med, där tolk har varit med för att översätta behandlingsplanen. Även äldre patienter som har problem med minnet, har jag upplevt är mycket tacksamma, säger Eva-Marie Frosthagen.
Vill inte gå tillbaka
Innan Eva-Marie påbörjade sitt förbättringsarbete var det bara de som hade dåligt minne som fick skriftliga behandlingsplaner, men så vill hon inte längre ha det. Eva-Marie tror att det finns en uppfattning om att individuella behandlingsplaner tar för lång tid, men så har hon inte upplevt det. Det har snarare varit en tidssparare då det kommer till uppföljningsarbetet som nu fått en tydlig plan att följa.
– Alla behöver nog detta. Man kan inte vara för tydlig. Att skräddarsy en behandling för varje patient är tjusningen med mitt jobb, att kunna behandla på individbasis så de mår så bra som möjligt, säger Eva-marie.