Förbättringsarbete
Ett av de viktigaste syftena med nationella kvalitetsregister är att de ska användas för förbättringsarbeten. Finansiärerna av kvalitetsregistren, staten och regionerna, har satt som mål att kvalitetsregister i större utsträckning än idag ska användas i förbättringsarbete i vårdens verksamheter.
En förutsättning för att detta ska realiseras är att kvalitetsregistren är utformade så att de är användbara för lokala förbättringsarbeten. Relevant data måste samlas in och den måste presenteras på ett sätt som är ändamålsenligt för vårdenheterna.
Registercentrum Västra Götaland kan bistå med kunskaper om hur man utformar kvalitetsregister så att de blir användbara verktyg för förbättringsarbete. Det gäller både kvalitetsregistrens grundläggande design och presentationen av resultat.
Agerbara resultat
De resultat som presenteras ska vara agerbara. Det vill säga att de ska ge indikationer om vårdkvaliteten och handla om sådant som vårdpersonalen kan påverka. För att resultaten ska vara agerbara måste de också presenteras på ett lättförståeligt sätt. Det ska enkelt gå att se hur enheten ligger till. Hur bra är resultatet i förhållande till en målnivå eller ett önskat läge? Inom vilka områden bör enheten bli bättre? Vilka förbättringsarbeten bör initieras?
När enheten har börjat ett förbättringsarbete måste det vara möjligt att följa resultaten över tid. Resultaten måste också vara känsliga för förändringar. Man ska kunna se var man stod vid starten och hur resultaten förändras när man prövar olika åtgärder i förbättringsprojektet. Blev det en förbättring? Var de lösningar som testades tillräckliga eller måste ytterligare insatser göras? Kvarstår förbättringen över tid?
Registercentrum Västra Götaland kan ge vägledning om hur man designar kvalitetsregisters variabler och presenterar resultat. Vi kan också ge vägledning om hur man praktiskt bedriver förbättringsarbete med hjälp av kvalitetsregister.
Våra tjänster