Datauttag
Registercentrum Västra Götaland tar emot ansökningar om datauttag och statistik från de kvalitetsregister som har regionstyrelsen i Västra Götalandsregionen som centralt personuppgiftsansvarig myndighet, CPUA. Det gäller alla typer av datauttag oavsett ändamål.
Andra rutiner gäller för datauttag från register som får stöd av Registercentrum Västra Götaland, men som har annan CPUA. Vi hänvisar till dessa registers hemsidor för information om rutiner.
Kvalitetsregister anslutna till Registercentrum Västra Götaland och med CPUA i en annan region.
Innan du ansöker om datauttag är du välkommen att kontakta aktuellt register. Ansökningsprocessen underlättas om du börjar med att resonera med en registerföreträdare om vad du är ute efter och vad i registret som kan vara användbart. Då kan du utforma din ansökan på ett sätt som gör att handläggningen går snabbt.
Större datauttag är förenade med en kostnad. Den statistiker som ska utföra datauttaget kan ta fram en offert innan arbetet påbörjas. För data som ska användas i forskning tas också en administrativ avgift ut. Den ska täcka kostnader för handläggning och dokumentation.
För att ansöka om datauttag från register med CPUA i Västra Götalandsregionen använd blanketterna på den här sidan. Det finns även ansökningsblanketter på engelska. När du har fyllt i en blankett skickar du den till rc.datauttag@vgregion.se eller med post till Registercentrum Västra Götaland, 413 45 Göteborg.
Så hanterar vi din ansökan om datauttag
När din ansökan kommit in diarieförs den och får ett diarienummer som sedan används i all korrespondens kring ansökan. Du får e-post med bekräftelse på att ansökan är mottagen. Ansökan bedöms av en grupp av sakkunniga.
Se vilka datum gruppen av sakkunniga sammanträder.
Formellt beslut fattas av chefen för Registercentrum Västra Götaland. I vissa fall krävs att ansökan kompletteras innan beslut kan fattas. Om detta är aktuellt får du information om det via e-post.
En ansökan kan godkännas (med eller utan förbehåll) eller avslås. Du får information om beslutet via e-post. Vid avslag får du information om hur beslutet kan överklagas. Beslutet diarieförs och arkiveras.
Efter att en ansökan godkänts utses en statistiker som ansvarar för att kommunicera med beställaren, bearbeta data och leverera data på ett säkert sätt. Räkna med en handläggningstid på cirka 4-8 veckor från godkännandet, men beroende på omständigheterna kan det gå fortare eller ta längre tid.
Har du frågor om datauttagsprocessen, e-posta till Peter Gidlund, chef för statistikenheten på Registercentrum Västra Götaland, peter.gidlund@vgregion.se.
Har du frågor om var i processen en ansökan befinner sig, e-posta till rc.datauttag@vgregion.se.
Våra tjänster