Datauttag
Datauttag
Registercentrum Västra Götaland tar emot ansökningar om datauttag och statistik från de kvalitetsregister som har regionstyrelsen i Västra Götalandsregionen som centralt personuppgiftsansvarig myndighet, CPUA. Det gäller alla typer av datauttag oavsett ändamål.
Andra rutiner gäller för datauttag från register som får stöd av Registercentrum Västra Götaland, men som har annan CPUA. Vi hänvisar till dessa registers hemsidor för information om rutiner.
Kvalitetsregister anslutna till Registercentrum Västra Götaland och med CPUA i en annan region.
Dataport
Använd Västra Götalandsregionens digitala ansökningssystem Dataport för att ansöka om datauttag från kvalitetsregister med CPUA i Västra Götalandsregionen.
Första gången du använder Dataport skapar du ett konto. Därefter loggar du in och följer instruktionerna i ansökningssystemet.
Innan du ansöker om datauttag är du välkommen att kontakta aktuellt register. Ansökningsprocessen underlättas om du börjar med att resonera med en registerföreträdare om vad du är ute efter och vad i registret som kan vara användbart. Då kan du utforma din ansökan på ett sätt som gör att handläggningen går snabbare. Variabellistor för alla register som vi jobbar med nås via följande länk: Variabellista - Registercentrum Västra Götaland.
För större datauttag och forskningsutlämnanden tas en kostnad ut per timme enligt aktuell timtaxa. Det handlar om självkostnad för statistikers tid med bearbetning och leverans av data.
För data som ska användas i forskning tillkommer en administrativ avgift på ungefär 3 600 kr per datakälla. Avgiften avser att täcka kostnader för handläggning och dokumentation.
Så hanterar vi din ansökan om datauttag
När din ansökan skickas in i Dataport diarieförs den och får ett diarienummer. Kommunikation sker via Dataport, och du får notifieringar om statusförändringar och andra händelser till den e-postadress som är kopplad till ditt konto. Ansökan bedöms av en grupp av sakkunniga.
Se vilka datum gruppen av sakkunniga sammanträder.
Formellt beslut fattas av CPUA-ansvarig i Västra Götaland. I vissa fall krävs att ansökan kompletteras innan beslut kan fattas. Om detta är aktuellt får du information om det.
En ansökan kan godkännas eller avslås. Du får information om beslutet. Vid avslag får du information om hur beslutet kan överklagas. Beslutet diarieförs och arkiveras.
Efter att en ansökan godkänts utses en statistiker som ansvarar för att kommunicera med beställaren, bearbeta data och leverera data på ett säkert sätt. Räkna med en handläggningstid på cirka 4-8 veckor från godkännandet, men beroende på omständigheterna kan det gå fortare eller ta längre tid.
Har du frågor om datauttagsprocessen, e-posta till Peter Gidlund, chef för statistikenheten på Registercentrum Västra Götaland, peter.gidlund@vgregion.se. Har du frågor om var i processen en ansökan befinner sig, e-posta till rc.datauttag@vgregion.se.
Våra tjänster