Problem med användarhantering
Här finner du som är koordinator eller utvecklingsledare lösningar på problem som uppstår vid användarhantering. Lyckas du inte lösa ditt problem själv efter att har läst här, maila Stratum helpdesk.
Jag kan inte lägga upp en användare, eftersom användarnamnet är upptaget
Om användarnamnet är upptaget betyder det att användaren redan är upplagd för att registrera i ett annat register. Då ska du lägga till en kontext, det vill säga en enhet och en roll, för användaren.
Jag har råkat lägga upp samma användare två gånger
När du lagt upp samma användare två gånger och det finns registreringar på båda kan du inaktivera den ena.
Finns det inga registreringar för en användare är det möjligt att ta bort den, men du kan inte göra det själv. Har du lagt upp kontexter för användaren tar du bort dessa och sedan mailar du till Stratum helpdesk och be oss ta bort användaren.
Jag vill ta fram en lista på registrets användare
Detta kan du göra själv. Under rubrikerna Roll och Aktiv gör du det urval av användare du vill ha i listan. Sedan klickar du Exportera. Då laddas en excelfil med användarna ner.
Jag vill ta fram en lista på registrets enheter
Detta kan du göra själv. Klicka på Enheter längst upp i verktyget. Sedan klickar du Exportera. Då laddas en excelfil med enheterna ner.
Jag vill lägga till många kontexter för en och samma användare
Du kan göra detta själv, men då måste du lägga upp en kontext åt gången. Om det handlar om väldigt många kontexter och du vill ha hjälp, maila till Stratum helpdesk.
Jag vill inaktivera alla kontexter för en användare med många kontexter
Du kan göra detta själv, men då måste du inaktivera en kontext åt gången. Om det handlar om väldigt många kontexter och du vill ha hjälp, maila till Stratum helpdesk.
Våra tjänster