Vanliga problem och deras lösningar
Här får du som registrerar i register på plattformen Stratum tips på hur du själv kan lösa enklare problem. Om du inte blir hjälpt vänd dig till en kontaktperson på det aktuella registret.
Problem med att komma in på registrets hemsida
Jag kommer inte in på registrets hemsida
Det kan bero på att du använder webbläsaren Explorer. Det är en föråldrad webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft. Den kan inte användas för det register du vill arbeta med. Vi rekommenderar Chrome eller Edge.
Problem med inloggning
Jag kan inte logga in med SITHS-kort.
Om du har problem att logga in med SITHS-kort är det ett antal saker du själv ska prova innan du ber om hjälp hos registrets kontaktperson.
- Webbläsaren Explorer är föråldrad och underhålls inte längre av Microsoft. Den kan inte användas för inloggning eller registrering. Vi rekommenderar Chrome och Edge.
- Kolla så att SITHS-kortet inte är skadat.
- Kolla så att SITHS-kortet är insatt på rätt sätt i kortläsaren.
- Kolla så att din dator identifierat SITHS-kortet. Det gör du genom att högerklicka på ikonen Net iD till höger längst ned på skärmen. Välj därefter alternativet högst upp. Om du inte kan välja alternativet betyder det att ditt kort inte identifierats korrekt. Då finns problemet på din dator och inte hos kvalitetsregistret. Du måste kontakta IT-supporten för din arbetsplats.
- Gå till registrets webbplats och klicka på Logga in. Om din dator har registrerat att du satt i ditt kort ska det komma fram en dialogruta. Där ska du skriva in din SITHS-kortskod. Ibland hamnar dialogrutan bakom webbläsaren så att du inte ser den. Minska ner alla fönster du har öppna för att kolla om dialogrutan finns bakom dem.
- Om det inte fungerar att logga in kan det ibland hjälpa att rensa webbläsarens historik. Tryck Ctrl och F5 flera gånger efter varandra.
- Ibland kan det hjälpa att stänga webbläsaren och sedan öppna bara den sida där du ska registrera. Du ska stänga genom att gå till webbläsarens meny och välja avsluta.
- Om du har prövat allt det ovanstående och fortfarande inte kan logga in ska du vända dig till kontaktpersonen på det aktuella registret. Men innan du gör det bör du ta reda på följande:
Kan dina kollegor logga in i registret med sina SITHS-kort?
Kan kollegorna logga in från samma dator som du och med samma webbläsare som du? - Ibland uppstår problem på grund av uppgraderingar av Net iD, programmet som känner igen SITHS-kortet, eller av din webbläsare. De båda programmen kanske inte fungerar tillsammans. I det här fallet kan din lokala IT-enhet behöva kontakta Inera.
Gå till kundtjänsten på Inera.
Jag har uppdaterat eller fått nytt SITHS-kort och har sedan dess problem med att logga in i registret.
På nya eller uppdaterade SITHS-kort finns det två olika certifikat att välja mellan. Du kan ha valt fel certifikat. Du ska välja certifikatet med HSAID. Är du osäker på om du har valt rätt, testa att välja det andra certifikatet. Kvarstår problemen med att logga in kontakta registret.
Jag får ett felmeddelande om att jag inte har tillgång till registret.
Detta beror vanligtvis på att du inte varit inloggad i registret under en för lång period. När du fått behörighet måste du logga in första gången inom tre månader. Efter detta får det inte gå mer än nio månader mellan tillfällena då du loggar in. Går det längre tid inaktiveras din behörighet. Om din behörighet inaktiverats för att du inte loggat in inom tre respektive nio månader måste du vända dig till registrets koordinator för att få den reaktiverad.
Tidsgränserna finns av juridiska och säkerhetsmässiga skäl. Oanvända behörigheter utgör en säkerhetsrisk. I värsta fall kan de användas för att göra dataintrång.
Jag har följt instruktionerna för att logga in första gången med SITHS-kort, men det fungerar ändå inte.
När du loggar in med SITHS-kort första gången anger du SITHS-kortets pinkod för legitimering och efter det ett användarnamn och lösenord för engångsbruk. Sedan måste du fylla i SITHS-kortets pinkod för legitimering en gång till.
Att du inte lyckas logga in första gången kan också beror på att det gått för lång tid sedan du fick behörighet. Du måste logga in inom tre månader. Har du överskridit tidsgränsen, vänd dig till registrets koordinator som reaktiverar din behörighet.
Jag vet inte vad jag har för pinkod till mitt SITHS-kort.
Om du inte kan hitta dokumentet där det står, hör av dig till stället där du hämtade ut ditt SITHS-kort.
Problem med registrering
För att undvika fel, gå in i rätt register och på rätt enhet
Om du registrerar för flera register och flera enheter kolla noga så du är inne i rätt register och på rätt enhet innan du börjar mata in data. För att kontrollera detta, klicka på ditt namn uppe till höger.
Jag har skrivit fel och behöver ändra i en registrering
Som användare på en enhet kan man själv gå in och ändra uppgifter om patienten. Klicka på knappen Vertyg för registrerare överst på hemsidan. Skriv in patientens personnummer i rutan uppe till vänster. Klicka på pilen till höger om rutan. I vänsterkolumnen ser du nu datum för tidigare registreringar för vald patient. Klicka på datumet för det webbformulär som ska ändras. Gör dina korrigeringar och spara.
Jag får ett felmeddelande när jag försöker spara en registrering.
Pröva att spara igen. Om det inte hjälper kontakta registrets koordinator eller kontaktperson.
När jag stänger en registrering får jag frågan om jag vill spara ändringar fast jag inte gjort några.
Situationen kan uppstå när du öppnat en registrering och inte fyllt i något, men några saker har fyllts i automatiskt. Om du inte vill göra en registrering välj då att inte spara.
Det kan också vara så att du har tagit upp en gammal registrering utan att ändra något, men en automatisk beräkning görs på ett nytt sätt. Välj spara.
Jag har registrerat patienten på fel enhet.
Du kan flytta en registrering från en vårdenhet till en annan under förutsättning att du är upplagd som användare på båda enheterna. Du kan också flytta en hel registreringskedja, alltså flera efter varandra följande formulär, från en enhet till en annan. Funktionen nås via kugghjulet som kommer fram längst till höger i registreringspanelen när man har sparat en registrering.
Jag har registrerat data på fel patient.
Du kan flytta en registrering från en patient till en annan. Du kan också flytta en hel registreringskedja, alltså flera efter varandra följande formulär, från en patient till en annan. Funktionen nås via kugghjulet som kommer fram längst till höger i registreringspanelen när man har sparat en registrering.
Jag vill ta bort en felaktig registrering.
Vissa användare har en utökad behörighet och kallas då plusregistrerare. Plusregistrerarna kan ta bort registreringar på den egna vårdenheten även om de inte gjort dem själva. De som har behörighet som koordinatorer kan ta bort vilka registreringar som helst i det aktuella registret.
Funktionen nås via kugghjulet som kommer fram längst till höger i registreringspanelen när man har sparat en registrering.
Jag har skrivit in patientens personnummer och får ett felmeddelande.
När man matat in ett personnummer görs en sökning i folkbokföringen. Ibland får man det här meddelandet: Inga uppgifter hittades på angivet personnummer i folkbokföringsregistret. Orsaken kan vara att personnumret är fel. Kolla så du har rätt personnummer.
I de flesta register är det så att om en person inte finns med i folkbokföringen kan den inte registreras. Det går inte heller att registrera personer med skyddad identitet.
I vissa register är det möjligt att registrera patienter med hjälp av ett fingerat personnummer. Det kan man vilja göra till exempel när en persons identitet inte är känd. Koordinatorerna känner till vad som gäller för olika register.
Våra tjänster