Funktioner i Stratum
Det här är en uppräkning av de viktigaste funktionerna som kvalitetsregister har tillgång till när de ligger på Stratum. Uppräkningen gäller det som användarna av register vanligtvis kommer i kontakt med, inte all den underliggande IT-struktur som krävs för att register ska fungera.
Inloggning
I register som ligger på Stratum loggar man in med SITHS-kort eller Mobilt BankID.
Webbformulär för inmatning av data
Det finns många möjligheter att konfigurera formulären på olika sätt. Här följer några exempel: Man kan göra vissa frågor obligatoriska. Man kan använda olika typer av svarsalternativ och man kan infoga hjälptexter som förklarar hur frågan ska tolkas. Systemet kan också begränsa vilka svar som är möjliga. Då slipper man få in uppenbart orimliga svar som att en patient väger 500 kilo eller opererades innan hon föddes. Man kan också konfigurera formuläret så att ett visst svar på en fråga leder till att nya frågor dyker upp.
Samma typ av webbformulär som används för att samla in data om patienter kan användas också för andra typer av registreringar. Ett exempel är sådana som beskriver hur arbetet på olika vårdenheter bedrivs.
Registerhemsidor
Alla kvalitetsregister behöver ha en hemsida där användare loggar in för att mata in data. Det behövs också informationssidor och när registret kommit en bit i sin utveckling behöver man visa upp statistik. Stratum tillhandahåller hemsidor för register som ligger på plattformen.
Visning av statistik
Stratum har avancerade tekniska lösningar för att visa upp statistik ur databasen på olika hemsidor. Lösningarna har stor flexibilitet. Det finns också goda möjligheter att återanvända olika typer av visningar för flera register. För avancerade visningar använder våra statistiker systemet R som bygger på öppen källkod. Visningarna uppdateras ofta en gång per dygn.
Nedladdning av data
Vårdenheter kan ladda ned den data de själva har matat in i ett register. De får då rådata för sin egen enhet som de kan bearbeta statistiskt.
Verifiering av personnummer
Stratum har en koppling mot folkbokföringsregistret. När man skriver in ett personnummer i ett webbformulär hämtas namnet på personen från folkbokföringsregistret. På det viset får man en verifiering av att personnumret är det rätta. Man kan också hämta personens folkbokföringsadress och se om personen har flyttat från Sverige eller avlidit.
Kontroll av vilka patienter som avlidit
Över en miljon patienter finns med i de register som ligger på Stratum. Varje natt hämtas information från folkbokföringsregistret om vilka patienter som avlidit. På det viset kan man hindra att automatiska utskick av enkäter görs till dessa patienter. Det kan också vara viktigt i statistiska beräkningar att skilja mellan patienter som är i livet och patienter som avlidit.
Inhämtning av PROM-enkäter
Stratum innehåller en applikation som automatiserar utskick av PROM-enkäter till patienter. PROM står för Patient-Reported Outcome Measures. Patienterna kan kontaktas via email och besvara enkäterna via webbformulär. Utskicken kan också göras med papper. Ytterligare en möjlighet är att patienterna fyller i enkäten digitalt vid ett besök hos vårdgivaren.
Det finns även ett verktyg i Stratum som hjälper vårdpersonal att hantera PROM-enkäter i den mån de sköter detta själva. Verktyget visar när enkäter ska skickas ut, vilka patienter som behöver påminnelser och så vidare.
Import av data
Data kan levereras till Stratum från andra system. Vanligtvis handlar det om journaler. För att detta ska fungera krävs anpassningar på avsändarens sida så att data levereras i ett visst format.
Export av data
Data kan exporteras från Stratum till andra system. Till exempel kan ett register på Stratum kontinuerligt skicka uppgifter till ett register på en annan plattform.
Stöd för att hämta data från journaler
Det finns stöd i Stratum för att använda NKRR, Nationell kvalitetsregisterrapportering. Alla kvalitetsregister som ligger på Stratum kan utnyttja möjligheten. För att det ska fungera ska journalsystemet vara anslutet till Nationella Tjänsteplattformen och registret ska vara beskrivet i NKRR. Den information som ska föras vidare måste vara strukturerad på rätt sätt.
Med hjälp av NKRR hämtas data enkelt in till ett register. Användare på en vårdenhet som börjar en ny registrering klickar på en knapp för att hämta data från patientens journal. Om allt fungerar som det ska förs information från journalen då automatiskt in i registreringsformuläret. Användaren kan kolla att det ser okej ut och eventuellt komplettera informationen innan registreringen sparas.
Översikt av gjorda registreringar
Användare av ett register kan få fram en lista med alla registreringar som är gjorda på deras enhet. Listan kan filtreras på olika sätt. Man kan till exempel välja att se registreringar för vissa tidsperioder. Den här funktionen kan användas av vårdenheterna för att få överblick över sina registreringar. De kan till exempel kolla om de missat att registrera vissa patienter eller om de glömt att göra uppföljningsregistreringar.
Hantering av användare
I Stratum finns en funktion som kallas Koordinatorsverktyget. De som är koordinatorer för register på Stratum har tillgång till detta. Här kan de dela ut nya behörigheter att registrera och ändra uppgifter om anslutna enheter och medarbetare.
Möjlighet att rätta fel
Det finns flera möjligheter för användare att rätta fel i registreringar. Om man till exempel registrerat en patient på fel vårdenhet kan man flytta registreringen till en annan enhet. Förutsättningen är att man är upplagd som användare på båda enheterna.
Möjlighet att testa att registrera
Alla register på Stratum har en demoversion. Webbformulären och det mesta annat ser ut precis som i den skarpa versionen. Här kan man i lugn och ro prova att mata in uppgifter i olika webbformulär. Varje natt raderas data som har matats in i demoversionen.
Registrering av patienter som passerar vårdgivargränser
Lagen medger inte att en vårdgivare kan se uppgifter om patienter som en annan vårdgivare har lagt in i ett kvalitetsregister. Detta skapar svårigheter när patienter behandlas av flera vårdgivare. Patienten kanske opereras i en region och sedan flyttar så att uppföljning görs i en annan region. Stratum möjliggör att en vårdgivare gör följdregistreringar för patienter som en annan vårdgivare har gjort primärregistreringen för. I dessa fall får vårdgivare nummer två tillgång till webbformulär för patienten, men ser inte alla de uppgifter som registrerats tidigare.
Spårbarhet
Av juridiska skäl behöver man kunna se vem som gjort vad i ett register. Vem har matat in vilken data, vem har gjort ändringar, vem har gjort uttag av data och så vidare. Denna funktionalitet finns i Stratum.
Våra tjänster