Registerplattformen Stratum
I oktober 2020 finns 25 kvalitetsregister på Stratum. Många är nationella kvalitetsregister, men inte alla. Ett är regionalt, några är delregister i ett nationellt kvalitetsregister och några är rikstäckande utan ha status som nationella kvalitetsregister. I takt med att enskilda registerlösningar avvecklas kommer fler register att flytta in på Stratum.
Kostnad delas av många
Registren på Stratum delar på kostnaden för sådant som ett register måste betala för ensamt om det har en enskild IT-lösning. De har också tillgång till fler funktioner än vad ett register med enskild lösning vanligtvis kan få. Inte minst viktigt är att de har en långsiktigt hållbar IT-struktur där det är bäddat för framtida utveckling.
Ständig utveckling
Kvalitetsregistrens behov av funktionalitet förändras av många olika skäl. Samtidigt går teknikutvecklingen snabbt, vilket gör att befintliga IT-system åldras i hög takt. Medarbetarna på Registercentrum Västra Götalands IT-enhet utvecklar ständigt nya funktioner i Stratum. De håller också koll på alla de olika hårdvaru- och mjukvarukomponenter som ingår. De ser till att licenser förnyas, byter ut omoderna komponenter mot moderna, underhåller och uppgraderar. Allt detta gör att Stratum ligger i framkant när det gäller IT för kvalitetsregister och följer med i den allmänna teknikutvecklingen.
Infrastruktur
De kvalitetsregister som ligger på Stratum delar infrastruktur. Där ingår en maskinpark med webbserver, databasserver, backupserver och brandvägg. (En fysisk server kan innehålla flera virtuella servrar.) Det finns dessutom backupkopia på annan plats. I infrastrukturen ingår också sådant som nätverk och operativsystem. Infrastrukturen skulle kunna bära vilka IT-system som helst. Den är inte specifik för registerplattformen, men en nödvändig grund.
Gemensam funktionalitet för register
Stratum tillhandahåller all den grundläggande IT-funktionalitet som ett kvalitetsregister behöver.
Läs en lista över tillgängliga funktioner på Stratum.
Ingen nyutveckling behöver göras för att få ett nytt register att börja fungera på Stratum. Allt basalt finns redan där. Man konfigurerar bara de existerande applikationerna för det nya registret. En nackdel med detta kan vara att företrädarna för det nya registret inte fritt kan välja till exempel hur webbformulär för inmatning av data ska se ut. De erbjuds den befintliga modell som används av alla Stratumregister.
Det finns möjligheter att utveckla skräddarsydda funktioner bara för ett register. Men om ett register behöver en funktion som också andra register kan ha användning för görs den tillgänglig för alla register som ligger på Stratum.
Stratums programvara existerar i en enda installation som används av alla register på plattformen. Det betyder att när man uppgraderar den gör man det samtidigt för samtliga register.
Så kommunicerar Stratum med andra system
En viktig del av Stratum är dess API:er. API står för Application Programming Interface. Funktioner och data i Stratum kan bli åtkomliga för andra aktörer via Stratums API:er. Omvänt använder Stratum andra systems API:er för att få tillgång till olika tjänster, till exempel Mobilt BankID.
Ett av API:erna gör att registerdata i Stratum kan visas upp på externa aktörers hemsidor eller i deras appar. I framtiden kommer den här möjligheten troligtvis att utnyttjas i accelererande grad. Bland annat tack vare sina API:er är Stratum väl förberett för ett kommande strategiskt samarbete mellan olika registercentra och registerplattformar. I framtiden kommer antalet registerplattformar att bli färre och förhoppningen är att de kommer att kunna använda sig av varandras tjänster.
För den som har lite mer djupgående IT-kunskaper finns här Stratums API-dokumentation.
Våra tjänster